Hoe je klantgericht renoveert naar Nul Op de Meter

Met het ondertekenen van de deal Stroomversnelling Koop hebben bouwbedrijven toegezegd dat zij een propositie ontwikkelen voor Nul-op-de-Meterrenovaties. Als een van de partijen is Plegt-Vos hiermee voortvarend aan de slag gegaan. Ze is nu bezig om de eerste woning te verwerven en verwacht ze dit jaar nog uit te voeren.

2015 staat in het teken van klantcontact, vertelt Plegt-Vos-innovatiemanager Berri de Jonge. “Het is de bedoeling om feedback uit de markt te krijgen en om concreet aan de slag te gaan met potentieel geïnteresseerde bewoners. Hiervoor is een aantal initiatieven ontplooid, waaronder een aantal zogeheten wijksafari’s.”

Leuke interactie en informatiebijeenkomst

Zo’n safari houdt in dat het ontwikkelteam de wijk in gaat en bij mensen aanbelt om hen te vragen hoe zij in de wijk wonen en wat zij prettig en minder prettig aan de woning vinden. “We kozen bijvoorbeeld samen met de gemeente Wageningen voor een wijk, waarin bewoners hadden aangegeven potentieel geïnteresseerd te zijn in een upgrade van hun woning”, legt De Jonge uit.

“Naarmate we meer mensen spraken, werden we steeds enthousiaster. De meeste mensen reageerden positief. Ze vertelden graag over hun huis en wat ze er al aan gedaan hadden. Vervolgens bleken ze ook heel geïnteresseerd in wat wij voor hen konden betekenen, waarna er een leuke interactie ontstond.”

Aanvullend op de wijksafari in Wageningen heeft het bouwbedrijf ook een informatiebijeenkomst voor de wijkbewoners georganiseerd. Ook hier stond de interactie met de bewoners centraal. De bijeenkomst gaf een mooi beeld van de variatie in wensen en drijfveren van mensen.

Bewoner beter begrijpen

Met de opgedane kennis heeft Plegt-Vos haar al eerder opgestelde klantprofielen aangescherpt. “Deze profielen helpen ons om de bewoner beter te begrijpen. Hoe beter we hem begrijpen, hoe beter we hem kunnen helpen.”

De profielen worden ook ingezet in de marketingstrategie. “Het zet een scherp beeld neer van de klant. Op basis hiervan kunnen we al een eerste segmentatie maken. Daarnaast helpen de profielen om op de juiste manier, met de juiste boodschap en toon te communiceren met potentiele klanten. Om tot een definitieve opdracht te komen, zijn 8 tot 10 contactmomenten nodig. Dan is het goed om te weten hoe je met de klant moet communiceren.”

Concept doorontwikkelen

De woningen moeten uiteindelijk naar een kostprijs van zo’n € 45.000. Om dit te realiseren moet er nog het een en ander gebeuren. Daarvoor ziet De Jonge vooral nog kansen qua installaties. “Op dit moment hebben wij voor beproefde technieken gekozen. Ik denk dat innovaties en meer integratie met het bouwkundige gedeelte nog een besparing kunnen opleveren.”

De kostprijs kan ook verder omlaag, door het gewoon te doen. “Dan zie je in de praktijk waar nog winst te behalen valt en bij verdere opschaling moeten er ook schaalvoordelen te realiseren zijn. We zijn er in ieder geval klaar voor. Laat die eerste pilot maar komen, dan kunnen we ons concept ook in de praktijk doorontwikkelen. En als de eerste over de dam is…”

Dit artikel is een vervolg op en is eerder verschenen bij Duurzaam Gebouwd.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.