Alternatieve aanpak voor Nul Op de Meter

Met het ondertekenen van de deal Stroomversnelling Koop hebben bouwbedrijven toegezegd dat zij een propositie ontwikkelen voor Nul-op-de-Meterrenovaties. Als een van de partijen is Plegt-Vos hiermee voortvarend aan de slag gegaan. Ze is nu bezig om de eerste woning te verwerven en verwacht ze dit jaar nog uit te voeren.

De missie van Plegt-Vos en de manier waarop zij opereert, sluiten naadloos aan bij de doelen van de Stroomversnelling Koop. Dit bouwbedrijf geeft al jaren vorm aan woon-, werk- en leefplezier door oplossingen te bieden, die duurzaam zijn omdat ze invulling geven aan zowel huidige als toekomstige behoeftes.

In de jaren 60 en 70 bouwde Plegt-Vos veel woningen. Deze zijn nu toe aan een upgrade. “Vanuit ons verantwoordelijkheidsgevoel dachten we hierover al na. Toen de Stroomversnelling Koop begin 2014 startte, paste het dus goed bij waarmee we al bezig waren en we sloten dan ook direct aan”, legt Plegt-Vos-innovatiemanager Berri de Jonge uit.

Specifiek ontwikkelteam

Dit van oorsprong Oldenzaalse bedrijf ging voortvarend aan de slag met de opgave van de deal Stroomversnelling Koop: binnen 10 dagen een energetische renovatie tot stand brengen, die ervoor zorgt dat de bewoners geen energierekening meer hebben, gefinancierd door de wegvallende energiekosten voor de komende 30 jaar.

“We realiseerden ons dat de opgave van de Stroomversnelling Koop andere eisen aan ons stelde, dan we als allround bouwbedrijf met renovatie-expertise tot dan toe gewend waren”, vertelt De Jonge. “De uitdaging ligt namelijk niet alleen in de technische oplossing, maar ook in de klantprocessen en het vermarkten van het concept. De upgrade van de woning wordt direct aan de eigenaar/bewoner aangeboden. We hebben weliswaar ruime ervaring met verkoop aan particulieren, maar alleen in de nieuwbouw. De bestaande bouw is nieuw voor ons. Bovendien betreft het een propositie, die veel uitleg nodig heeft en die gemoeid gaat met een forse investering.”

Daarom koos Plegt-Vos ervoor om techniek en commercie samen te brengen in een ontwikkelteam. “De energetische en bouwfysische kennis wordt ingebracht vanuit onze innovatie-afdeling. De marketing- en communicatiekennis komt vanuit onze marketing- en verkoopafdeling. Zo trekken we samen op, combineren we kennis en kunnen we alles binnenshuis ontwikkelen.”

Ontwikkeling propositie

In 2014 is het bouwbedrijf vooral bezig geweest om het technische gedeelte uit te werken en te berekenen. “Ons concept is erop gebaseerd dat eerst het bouwkundige gedeelte geoptimaliseerd wordt, om vervolgens het laatste gedeelte op te vangen met installaties. Zodoende is het toepassen van een goed geïsoleerde schil een eerste maatregel. We laten het steenachtige binnenspouwblad staan, halen het oude buitenspouwblad weg en zetten daar een nieuwe gevel.”

Volgens De Jonge ervaren de bewoners met dit concept zo min mogelijk overlast. “We willen de verbouwing in drie dagen uitvoeren en de binnenkant intact laten, zodat de bewoners bijvoorbeeld niet ook nog opnieuw moeten behangen. De gevel- en dakdelen zijn kant-en-klaar, inclusief de decentrale ventilatie-units.”

Qua installaties maakt Plegt-Vos gebruik van een lucht-water warmtepomp en een warmwatervat die beiden op zolder komen te staan. Zij gebruiken het bestaande warmteafgifte systeem, waarbij gecheckt dient te worden of dit voldoende is, aangezien ze gebruik maken van lage temperatuur verwarming.

Dit artikel bestaat uit 2 delen. Het vervolg ‘Hoe je klantgericht renoveert naar Nul-op-de-Meter’ verschijnt volgende week. Dit artikel is eerder gepubliceerd op duurzaam gebouwd.

1 Comment

  1. Pingback: Hoe je klantgericht renoveert naar Nul Op de Meter | Cindy Vissering

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.